Jotenkin on ollut hankalaa kirjoittaa
tästä asiasta. Ei sen takia, että se olisi jäänyt kovasti mieltäni
vaivaamaan, mutta omat kirjoitustaidot eivät ehkä riitä kuvaamaan tuon
yön tapahtumia sellaisina kuin ne silloin tuntuivat. Ja osa on jäänyt
unholaan, vaikka yö olikin merkittävä monin tavoin. Kumma on tuo
ihmismieli, että ikävät asiat se osaa painaa sinne unholaan. Kaipa se on
se suojelumekanismi, mikä jokaisella ihmisellä on. Jos sitä jää
vatvomaan ikäviä asioita, niin eihän elämästä mitään tulis... Olen
pyöritellyt ja muokannut ja lukenut tätä blogikirjoitusta monen
kuukauden ajan. Milloinka julkaisen? No sitten, kun aika on oikea. Kun
tuntuu siltä. Eli kun luet tätä niin tiedät, että vihdoinkin olen voinut
päästää kirjoituksen lipumaan sormieni välistä kaikkien luettavaksi...
Koko
kesä oli ollut mielettömän lämmin, liian vähissä vaatteissa ei edes
pystynyt olemaan, oma nahkakin oli liikaa. Päivät polttavan kuumia,
yötkin tukalan lämpimiä. Ulkona ei voinut nukkua, kun itikät söivät ja
sisällä ei saanut unta.
Niin oli
tuokin heinäkuinen tiistaipäivä lämmin. Heinätyöt oli jo aloitettu,
heinät kuivuivat jo kuivalla ja pölisevällä pelloilla pitkällään.
Kohtahan ne pitäisi jo paalata...
Ilta
toi pienen helpotuksen läkähdyttävään kuumuuteen, pienen pieni
tuulenvire lepatteli siellä täällä. Oli aika viedä tamma talliin, olihan
se viimeisiä hetkiään kantavana. Varsaa oli odotettu jo monta päivää ja
olemattomat, tuskin silminnähtävät vahatipat utareissa kertoivat
varsomisen olevan lähellä. Talli oli remontissa, sähköt poikki ja vain
kaksi karsinaa pystyssä. Sinne perimmäiseen karsinaan, läpi uuden ja
keskeneräisen lisäsiiven, piti isomahaisen tamman kanssa sukkuloida.
Onneksi kiviseinäisessä tallissa oli hieman viileämpää.
Sisälle
palattuani huomasin puhelimeeni tulleen aika monta puhelua Harrilta.
Yritin soittaa takaisin, mutta en saanut ihan heti kiinni. Lopulta
kuitenkin. Olivat kaverinsa kanssa ambulansseissa matkalla kohti
keskussairaalaa. Oli sattunut auto-onnettomuus.
Ystäväni
kuskasi minut sairaalaan. Matkan aikana ehdittiin miettiä ja jutella
yhtä ja toista. Onnettomuuden taustoja emme sen kummemmin vielä
tienneet. Sen tiesimme, että Harri ja kaverinsa olivat suht koht vähin
vammoin selvinneet rytäkästä. Ja että meidän vastoittain ostettu auto on
lunastuskunnossa. Vasta sairaalalla meille selvisi, että pojilla olivat
olleet suojelusenkelit reissussa mukana. Close call eli todella läheltä
piti tilanne heille, muille osallisille valitettavasti enemmän.
Suoralla
tieosuudella pojat olivat nähneet kauempaa rsteyksestä kiihdyttämään
lähteneen auton. Auto oli kelannut vauhtia todella nopeasti. Kun auto
lähestyi poikia ja meidän autoa, se oli alkanut heittelehtimään tien
toiselta puolelta toiselle. Harri oli yrittänyt jarruttaa, mutta eihän
auton vauhti nopeasti pysähdy, kun vauhtia oli kuitenkin rajoitusten
mukaisesti, 60 tai 80 km tunnissa... Törmäys oli ollut väistämätön,
vastaantullut auto rysähti kylki edellä meidän mersun keulaan.
Törmäyksen voimasta autot olivat lentäneet pientareelle, toinen
kauemmaksikin kevyenliikenteen väylälle.
Pojat
olivat pysyneet tajuissaan, ja pääsivät kömpimään autosta ulos. Harri
oli kiiruhtanut toisen turma-auton luo muutaman silminnäkijän kanssa
auttamaan loukkaantuneita. Tässä alla erään maallikkoelvyttäjän näkemys
tapahtumista: (poimittu Wärtsilä-lehdestä, johon oli kirjoitettu
onnettomuutta seuraavana talvena)
Jokainen päivä voi olla viimeinen....
Olin tapahtumassa todellisella näköalapaikalla, kun satuin tuoreeltaan ajamaan siitä ohi ja pysähdyin antamaan apua muutaman muun kaverin kanssa. Onnettomuuden ja pelastustoimien yksityiskohtiin ei ole tarpeen palata, mm. Karjalainen uutisoi ne erittäin tarkasti.
Kokemuksena mainittu operaatio oli luonnollisesti epämiellyttävä mutta siitä huolimatta erittäin mielenkiintoinen. Olen paljon pohtinut viranomaisten roolia ja suhtautumista meihin maallikkoauttajiin.
Elokuvissahan kaikki toimii tällaisissa tapahtumissa järjestelmällisesti. Onnettomuusharjoituksissakin kaikki toimii järjestelmällisesti. Todellisuudessa siinä on päällä täysi kaaos. Ottaa oman aikansa, ennen kuin saa hahmotettua edes itselleen, mitä oikeasti on tapahtunut, kun autonromussa on sekaisin tavaraa ja ihmisiä.
Viranomaisavun paikalle tulohan kesti tosi kauan, odottaminen oli tuskallista kun pieniä elonmerkkejä kuitenkin joissakin uhreissa oli vielä havaittavissa. Jos näille käsiin kuolleille olisi ammattiapu oikeasti pystynyt nopeammalla toiminnalla jotakin tekemään, jossiteltavaa olisi riittänyt.
Kaikenlaisia onnettomuuksia nähneitä palomiehiäkin näytti jossain määrin hätkäyttävän tieto varmoista vainajista.
Onnettomuuspaikan pelastustoiminnalla pitäisi käsitykseni mukaan olla selkeä johtaja; kuka hän tässä tilanteessa oikeasti oli, jäi ainakin minulle epäselväksi......
Värtsi verkkolehti 05.07.2011
Eli neljä henkeä vaati tuo hirveä onnettomuus. Harri ja kaverinsa olivat selvinneet kolarista yllättävän vähin fyysisin vammoin. Pelastushenkilökunnan mukaan auto oli pelastanut pojat (ja tietysti ne enkelit). Pienempi ja heikompi auto, niin seuraava sukulaistapaaminen olisi ollutkin hautajaiset... Kyllähän sitä tuli mietittyä paljonkin, että mitä jos? Onneksi tuo mitäjos ei toteutunut...